1971 yılında Mersin de
doğdu. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi'nden mezun
olduktan sonra yüksek lisansını, 20. Yüzyıl Sanatı üzerine
Londra Üniversitesi Goldsmiths College’de, Türk Sanatında
Yeni Arayışlar konulu doktora tezini de Mimar Sinan Güzel Sanatlar
Üniversitesi’nde tamamlamıstır. Cumhuriyet ve Radikal
gazetelerinde sanat eleştirmenliği yapmıştır. Marmara
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’nde ve Sabancı
Üniversitesi Sanat ve Sosyal Bilimler Fakültesi’nde öğretim
üyesi olan Antmen, 20. Yüzyıl Sanatı, Sanat Eleştirisi ve
Kuramı, Çağdaş Sanat Pratiği ve Çağdaş Türk Sanatı
konusunda dersler vermektediri.
Kitapları
Türkiye Sanat Yıllığı
2000/2001/2002/2003/2004/2005ii

Zeynep Rona ile birlikte
2000 den 2006 yılına kadar her yıl sanat yıllığı
hazırlamışlardır. Bu yıllıklarda her yıl Türkiye’de yapılan
sanat etkinliklerini derleyip, kitap haline getirmişlerdir.
Aloş 1957 – 2007
Retrospektifi, 2007iii
Ünlü
heykeltraş Ali Teoman Germaner’ in 57-07 yıllarında yaptığı
çalışmalardan oluşan sergi kataloğu.
20 yy. Batı Sanatında
Akımlar, 2008iv
Önemli bir kaynak
haline gelmiştir. Ve sanat tarihi kaynaklarındaki önemli bir
boşluğu doldurmuştur. Her biri kendi dönemine damga vurmuş
sanatsal akımları, onları bizzat yaşayanların yazdıklarından
ve anlattıklarından yapılmış bir seçki eşliğinde yazılmıştır.
Sanat/cinsiyet Sanat
Tarihi ve Feminist Eleştiri, 2008v
Editörlüğünü
yapmıştır.
Kimlikli
Bedenler(Sanat, kimlik, cinsiyet), 2014vi
Bu kitaptaki yazılar,
Osmanlı resminden Cumhuriyet dönemine kadarki süreçte çıplaklık
olgusunun sanatsal ve kültürel zemini, Türkiyenin modernleşme
süreci bağlamında beden ve temsilleri, bir namus meselesi olarak
heykel olgusu, kadınların çağdaş sanattaki öncü konumları,
feminizm ve performans, bedenin “armağan” kavramı bağlamında
sanatsal bir metafora dönüşümü konuları yer alır. Sadece sanat
üzerine değil, kadın bedenine ve kadın bedeninin sanat
pratiklerinde temsili üzerinden şekillenen politik tartışmalarada
ışık tutuyor.
Alain de Botton’un
Görmek ve Farketmek ve Aşk üzerine kitaplarının çevirmenliğini
de yapmıştır. Hatta Türkiye’de bu yazarı sevdiren çevirmen
olarak da biliniyor.
KÜRUATÖRLÜĞÜ
14.03.2002’de Marmara
Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Acıbadem Kampüsünde Ahu
Antmen ve Ali Akay’ın hazırladığı küruotörlüğünü yaptığı
“Kuruatörlerin Sergileri” başlığında düzenlenen iki sergi
gerçekleşmiş. Bu sergilerden biri okulun ana koridorunda açılan
Ahu Antmenin küruotörlüğünü yaptığı “koridor” sergisi.
Katılımcıları; Canan Beykal, Orhan Cem Çetin, İnci Eviner, Mira
Friedlaender, Melih Görgün, Genco Gülen, Ferhat Özgür, Rüçhan
Şahinoğlu, Nazif Topçuoğlu’dur.
Sergi adına basılan
özel kitapçıklar bir kitaplıkta gelenlere sunulmuş. Sanatçıların
“koridor” kavramı üzerine farklı monitörlerde yaptıkları
yorumlar da ayrı ayrı sergilenmiş Antmen bu serginin “koridora
önem verilsin” düşüncesine odaklandığını söylemiş.
Koridorun hep gelip geçici, akılda tutmadığımız bir yer
olduğunu sadece vardığımız noktayı önemsediğimizi
söylüyorlar. Bu sergideki çalışmalar kitap haline getirilmiştir.
Ahu Antmen, sergi mekanı
olarak okulun ana koridorunun verilmesinden sonra sanatçıların bu
kavramı yorumlamalarını istemiş. 2 şer kişi olarak eşleşen
sanatçıların yaptıkları eserler karşılıklı olarak asılarak
algısal koridorlar yaratılmışvii.
Joseph Beuys ve
Öğrencileri – Deutsche Bank Koleksiyonun’dan Seçmeler
2009’da 9 Eylül – 1
Kasım tarihlerinde, Sakıp Sabancı Müzesi, Türkiye’de 100ncü
yılını kutlayan Deutsche Bank’ın işbirliği ile, “Joseph
Beuys ve Öğrencileri – Deutsche Bank Koleksiyonun’dan seçmeler”
isimli serginin küruatörlüğünü, Friedhelm Hütte ile birlikte
Ahu Antmen yapmış. Friedhelm Hütte, Deutsche Benk’ın sanat
global başkanıdır.
Sergide Alman Çağdaş
Sanatının efsanevi öncüsü, heykeltraş, performans sanatçısı,
ressam ve Öğretmen olan Beuys’un kağıt üzerinde
gerçeklştirdiği çalışmaları yel almış. Bunun yanında önde
gelen öğrencilerinden ; Peter Angerman, Lothor Baumgorten, Walter
Dahn, Felix Droese,İmi Giese, Jarg Immerdorf, Anselm Kiefer, İmi
Knoebel, Inge Mahn, Ulrich Meister, Meuser, Bilinky Polermo, Katrina
Sieverding, Nor bert Tadeusz un da işleri bulunmaktadır. Bunların
desen, fotoğraf ve baskıları ilk kez bir arada sergilenmiş.
350’yi aşkın eser bir arada sergilenmişviii.
Ahu Antmen bu sergiyle
Joseph Beuys’ un eğitimci yönünü vurgulamaya çalıştıklarını
söylemiş. “Beuys 1940’lı yılların sonunda 1986 yılına
kadar 10bini aşkın desen yapmış. Beuys için desen bir tür
düşünce biçimi ve meditasyondur” demiştir. Ayrıca bu sergiyle
Joseph Beuys’ un öğrencileri üzerindeki etkisi gözler önüne
serilmiştir deniyorix.
Beuys için herşeyin
ölçüsünün insan olduğu ve yaratıcılığın insanın en önemli
özelliklerinden biri olduğu düşüncesinden yola çıkıp
“genişletilmiş sanat” kavramını geliştirmiştir.Bu kavrama
göre sanat, estetik boyutun ötesine geçip kültür, doğa ve
toplumsal yapılarla da ilgilenmeliydi.
Beuys, “Doğrudan
Demokrasi ve Halk Oylaması” için Örgüt’ü kurarak “toplumsal
heykel” adını verdiği yeni toplum ütopyasına uygun bir yapı
yaratmayı hedefledi.
Beuys’un ölümünden
kısa bir süre sonra 87 yılında onun misyonunu sürdürmek isteyen
bir grup insan “Doğrudan demokrasi için OMNİBUS”u
oluşturdular.
Öncelikle Almanya içinde
seyahat ettiler ve Beuys’un izinden giderek insanlarla iletişime
geçtiler, onlarla sohbet ettiler.
Omnibus, Atina Goethe
Enst. Girişimiyle başlayan ve 2 ay sürecek bu eylemin adı Hareket
halinde Demokrasi. Avrupa’nın 12 farklı Goethe Enstitülerine
uğrayıp, gittiği yerde kendi koseptine uygun sohbet, tartışma ve
kültürel etkinlikler için bir platform sağlıyor.
Avr. Birliğinin verdiği
destekle tüm yolculuk bir film ekibi tarafında kaydediliyor ve
böylece yolculuk internet üzerinden izlenebiliyormuş.
Omnibus 21-25 Ekim
2009’da İstanbul’da, bu SSM sergisi kapsamında da Sabancı
Müzesindeymiş. Gün boyunca ziyaretçilerle sohbet edip, sorularını
cevaplamışlar.Ayrıca bu omnibusun ilkkez almanya dışına çıkışı.
Sergiyle paralel gerçekleşen bir etkinlikx.
Uluslararası kadın
fotoğrafçılar Sempozyumuxi
TR’nin ilk gezi ve
savaş fotoğrafçısı 100 yaşında ölen Semiha ES anısına
İstanbul Kadın Müzesi, Sabancı üniversitesi ve Koç Üniversitesi
Ortaklığı ile 28-30 Kasım 2013’de bir sempozyum
düzenlendi.Sempozyumun paralel etkinliği olarak; günümüz kadın
fotoğrafçılarından bir seçki sunan “İkinci Göz”. Sergisi
Yunan Konsolosluğunun İstiklal Caddesindeki binasında yapılmış.
Lalepar Aytek ve Ahu
Antmen’in küruotörlüğünü üstlendi.Sergiye katılan genç
fotoğrafçılar arasında; Dilara Arısoy, Sezai Bali, Sevim
Sacaktar, Gözde Türkkan bulunmaktadır.
Sergide Semiha Es’in
çeşitli ülkelerde ve dönemlerde çektiği otuza yakın fotoğrafı
ve Türkiye’nin yaşayan kadın fotoğrafçılarının yaptıklarından
seçme eserler sergilenmiş. Sergi Türkiye’de önemli bir bilgisel ve
sanatsal birikim oluşturan kadın sanatçı potansiyelini görünür
kılmaya günümüze kadar yoğun üretmiş olan kadın
fotoğrafçıları tanıtmayı amaçlıyorlar.
Dipnotlar
i
http://www.sakipsabancimuzesi.org/tr/sayfa/egitmen-biyografileri
ii
http://www.idefix.com/kitap/turkiye-sanat-yilligi-2000-ahuantmen/tanim.asp?sid=O8FSO1D7MS6S9LQLV0F0
iii
http://www.idefix.com/kitap/alos-1957-2007-retrospektif-ahu-antmen/tanim.asp?sid=VUYPYE4W21276SDBJ58T
iv
http://www.dr.com.tr/Kitap/20-Yuzyil-Bati-Sanatinda-Akimlar/Ahu-Antmen/Sanat-Tasarim/Sanat-Tarihi-ve-Kurami/urunno=0000000286625?gclid=COjlnbKc98UCFWbKtAodG1cAUQ
v
http://www.dr.com.tr/kitap/sanat-cinsiyet-sanat-tarihi-ve-feminist-elestiri/ahu-antmen/sanat-tasarim/sanat-tarihi-ve-kurami/urunno=0000000270759
vi
http://www.pandora.com.tr/urun/kimlikli-bedenler-sanat-kimlik-cinsiyet/327784
vii
http://www.radikal.com.tr/kultursanat/mektepteki_sefahat-628027
viii
http://www.ntv.com.tr/arsiv/id/24998578/
ix
http://www.haberler.com/alman-sanatci-joseph-beuys-sergisi-sakip-sabanci-haberi/
x
http://www.ntv.com.tr/arsiv/id/24998578/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder